Advent en Kerst
21 dec 2023
O-Antifonen
20 dec 2023
O-Antifonen
19 dec 2023
O-Antifonen
17 dec 2023
O-Antifonen
22 dec 2022
Radio Maria Nederland is een katholiek radiostation dat 24 uur per dag, 7 dagen per week uitzendt.
Voor het programma Aan tafel met gaat priester Koos twee weken op rij in gesprek met musicus Arnoud Heerings over het bekende oratorium* van Händel, de Messiah. Vooral in de Kersttijd, maar ook wel rondom Pasen, klinkt dit majestueuze werk van bijna tweeënhalf uur, geregeld. De Messiah is gecomponeerd in 1741 en voor het eerst uitgevoerd in 1742 in Dublin.
In de twee gesprekken zal het gaan over de historische, religieuze en muzikale betekenis van dit wereldberoemde werk. Op 25 december kunt u het eerste deel beluisteren en op 1 januari 2024 deel 2.
Arnoud Heerings is o.a. docent aan het conservatorium in Utrecht voor muziekgeschiedenis klassiek, kerkmuziek, gregoriaans en liturgie, en filosofie van de kunsten.
* Een oratorium is een compositie voor koor en solisten met instrumentale begeleiding. De zangers vertellen een (vaak geestelijk) verhaal zonder dat er wordt geacteerd.
O EMMANUEL, onze Koning en Wetgever, hoop van de volkeren, hun Redder; kom ons redden, Heer onze God. |
De o-antifonen zijn zeven antifonen die in de katholieke liturgie voor en na het Magnificat tijdens de Vespers van 17 tot en met 23 december worden gezongen.
De naam o-antifonen hebben ze gekregen omdat elke antifoon begint met de aanroeping van de nieuwgeboren Heer met een andere naam/titel, voorafgegaan met O. De zeven messiastitels zijn uit het Oude Testament afgeleid.
Wanneer de hoofdletters van elk eerste woord in het Latijn van achteren naar voren gelezen worden ontstaat het acrostichon: ERO CRAS, hetgeen betekent: ‘morgen zal ik er zijn’.
17 december: O Wijsheid (O sapientia)
18 december: O Adonaï (O Heer)
19 december: O wortel van Isaï (O radix Jesse)
20 december: O sleutel van David (O Clavis David)
21 december: O Dageraad ( O Oriens)
22 december: O Koning van de volkeren (O Rex gentium)
23 december: O Emmanuel
De Kerstretraite telt 3 conferenties. In de eerste conferentie probeer ik over te brengen dat wij allen in Adam en Eva, de eerste mensen, gezondigd hebben. Los zijn komen staan van God. Daarover gevoelen we spijt, we zijn verdrietig. We zijn geneigd weg te kruipen voor God. Daarmee leven we maar half, want we zijn naar God toe geschapen, we leven pas ten volle als we leven met God. Augustinus zegt dit zo: Mijn hart vindt rust als het rust in God. Daarom zoekt God naar de mens. Hij wil de mens die los is komen staan van God naar hem halen. Hij zal Zijn Zoon naar ons sturen om ons weer naar Hem/God toe te trekken.
O KONING VAN DE VOLKEREN, en door hen verlangd, Gij zijt de hoeksteen die beide (volken) een maakt; kom, red de mens die Gij uit het slijk van de aarde hebt gevormd.
|
|
Overweging ter voorbereiding op Kerstmis over de grote o-antifonen.
De o-antifonen zijn zeven antifonen die in de katholieke liturgie voor en na het Magnificat tijdens de Vespers van 17 tot en met 23 december worden gezongen.
De naam o-antifonen hebben ze gekregen omdat elke antifoon begint met de aanroeping van de nieuwgeboren Heer met een andere naam/titel, voorafgegaan met O. De zeven messiastitels zijn uit het Oude Testament afgeleid.
Wanneer de hoofdletters van elk eerste woord in het Latijn van achteren naar voren gelezen worden ontstaat het acrostichon: ERO CRAS, hetgeen betekent: ‘morgen zal ik er zijn’.
17 december: O Wijsheid (O sapientia)
18 december: O Adonaï (O Heer)
19 december: O wortel van Isaï (O radix Jesse)
20 december: O sleutel van David (O Clavis David)
21 december: O Dageraad ( O Oriens)
22 december: O Koning van de volkeren (O Rex gentium)
23 december: O Emmanuel
De Kerstretraite telt 3 conferenties. In de eerste conferentie probeer ik over te brengen dat wij allen in Adam en Eva, de eerste mensen, gezondigd hebben. Los zijn komen staan van God. Daarover gevoelen we spijt, we zijn verdrietig. We zijn geneigd weg te kruipen voor God. Daarmee leven we maar half, want we zijn naar God toe geschapen, we leven pas ten volle als we leven met God. Augustinus zegt dit zo: Mijn hart vindt rust als het rust in God. Daarom zoekt God naar de mens. Hij wil de mens die los is komen staan van God naar hem halen. Hij zal Zijn Zoon naar ons sturen om ons weer naar Hem/God toe te trekken.
O DAGERAAD, glans van het eeuwig licht en Zon van gerechtigheid; kom, en verlicht hen die in duisternis en in de schaduw van de dood leven.
O Oriens, splendor lucis aeternae, et sol iustitiae: veni, et illumina sedentes in tenebris et umbra mortis. |
Overweging ter voorbereiding op Kerstmis over de grote o-antifonen.
De o-antifonen zijn zeven antifonen die in de katholieke liturgie voor en na het Magnificat tijdens de Vespers van 17 tot en met 23 december worden gezongen.
De naam o-antifonen hebben ze gekregen omdat elke antifoon begint met de aanroeping van de nieuwgeboren Heer met een andere naam/titel, voorafgegaan met O. De zeven messiastitels zijn uit het Oude Testament afgeleid.
Wanneer de hoofdletters van elk eerste woord in het Latijn van achteren naar voren gelezen worden ontstaat het acrostichon: ERO CRAS, hetgeen betekent: ‘morgen zal ik er zijn’.
17 december: O Wijsheid (O sapientia)
18 december: O Adonaï (O Heer)
19 december: O wortel van Isaï (O radix Jesse)
20 december: O sleutel van David (O Clavis David)
21 december: O Dageraad ( O Oriens)
22 december: O Koning van de volkeren (O Rex gentium)
23 december: O Emmanuel
De Kerstretraite telt 3 conferenties. In de eerste conferentie probeer ik over te brengen dat wij allen in Adam en Eva, de eerste mensen, gezondigd hebben. Los zijn komen staan van God. Daarover gevoelen we spijt, we zijn verdrietig. We zijn geneigd weg te kruipen voor God. Daarmee leven we maar half, want we zijn naar God toe geschapen, we leven pas ten volle als we leven met God. Augustinus zegt dit zo: Mijn hart vindt rust als het rust in God. Daarom zoekt God naar de mens. Hij wil de mens die los is komen staan van God naar hem halen. Hij zal Zijn Zoon naar ons sturen om ons weer naar Hem/God toe te trekken.
O Sleutel van David en scepter van het huis van Israël, die opent en niemand kan sluiten, die sluit en niemand kan openen: kom, en voer de geboeide uit de kerker, hem die zit in de duisternis en in de schaduw van de dood.
O clavis David, et sceptrum domus Israel: qui aperis, et nemo claudit; claudis, et nemo aperit: veni, et educ vinctum de domo carceris, sedentem in tenebris et umbra mortis. |
Overweging ter voorbereiding op Kerstmis over de grote o-antifonen.
De o-antifonen zijn zeven antifonen die in de katholieke liturgie voor en na het Magnificat tijdens de Vespers van 17 tot en met 23 december worden gezongen.
De naam o-antifonen hebben ze gekregen omdat elke antifoon begint met de aanroeping van de nieuwgeboren Heer met een andere naam/titel, voorafgegaan met O. De zeven messiastitels zijn uit het Oude Testament afgeleid.
Wanneer de hoofdletters van elk eerste woord in het Latijn van achteren naar voren gelezen worden ontstaat het acrostichon: ERO CRAS, hetgeen betekent: ‘morgen zal ik er zijn’.
17 december: O Wijsheid (O sapientia)
18 december: O Adonaï (O Heer)
19 december: O wortel van Isaï (O radix Jesse)
20 december: O sleutel van David (O Clavis David)
21 december: O Dageraad ( O Oriens)
22 december: O Koning van de volkeren (O Rex gentium)
23 december: O Emmanuel
“Een volk dat in het duister wandelt heeft een groot licht gezien.” Dit jaar zoeken we dat licht, samen met pater Hugo, kluizenaar, binnen in ons. Want elk van ons verbergt in zijn ziel een mysterieuze hoogheilige plaats waar God hoognodig geboren wil worden. Of is Hij daar stiekem al?
O Wortel van Isaï, U staat als een vaandel voor de volken opgericht; voor U zullen de koningen sprakeloos staan, U zullen de volken aanroepen. Kom, bevrijd ons, wacht niet langer.
O radix Jesse, qui stas in signum populorum, super quem continebunt reges os suum, quem gentes deprecabuntur: veni ad liberandum nos, iam noli tardare. |
Overweging ter voorbereiding op Kerstmis over de grote o-antifonen.
De o-antifonen zijn zeven antifonen die in de katholieke liturgie voor en na het Magnificat tijdens de Vespers van 17 tot en met 23 december worden gezongen.
De naam o-antifonen hebben ze gekregen omdat elke antifoon begint met de aanroeping van de nieuwgeboren Heer met een andere naam/titel, voorafgegaan met O. De zeven messiastitels zijn uit het Oude Testament afgeleid.
Wanneer de hoofdletters van elk eerste woord in het Latijn van achteren naar voren gelezen worden ontstaat het acrostichon: ERO CRAS, hetgeen betekent: ‘morgen zal ik er zijn’.
17 december: O Wijsheid (O sapientia)
18 december: O Adonaï (O Heer)
19 december: O wortel van Isaï (O radix Jesse)
20 december: O sleutel van David (O Clavis David)
21 december: O Dageraad ( O Oriens)
22 december: O Koning van de volkeren (O Rex gentium)
23 december: O Emmanuel
“Een volk dat in het duister wandelt heeft een groot licht gezien.” Dit jaar zoeken we dat licht, samen met pater Hugo, kluizenaar, binnen in ons. Want elk van ons verbergt in zijn ziel een mysterieuze hoogheilige plaats waar God hoognodig geboren wil worden. Of is Hij daar stiekem al?
O ADONAI, Heer van Israëls huis, Gij zijt in het brandend braambos aan Mozes verschenen, en hebt hem de wet gegeven op de Sinaï; kom, verlos ons met uitgestrekte hand.
O Adonai, et Dux domus Israel, qui Moysi in igne flammae rubi apparuisti, et ei in Sina legem dedisti: veni ad redimendum nos in brachio extento. |
Overweging ter voorbereiding op Kerstmis over de grote o-antifonen.
De o-antifonen zijn zeven antifonen die in de katholieke liturgie voor en na het Magnificat tijdens de Vespers van 17 tot en met 23 december worden gezongen.
De naam o-antifonen hebben ze gekregen omdat elke antifoon begint met de aanroeping van de nieuwgeboren Heer met een andere naam/titel, voorafgegaan met O. De zeven messiastitels zijn uit het Oude Testament afgeleid.
Wanneer de hoofdletters van elk eerste woord in het Latijn van achteren naar voren gelezen worden ontstaat het acrostichon: ERO CRAS, hetgeen betekent: ‘morgen zal ik er zijn’.
17 december: O Wijsheid (O sapientia)
18 december: O Adonaï (O Heer)
19 december: O wortel van Isaï (O radix Jesse)
20 december: O sleutel van David (O Clavis David)
21 december: O Dageraad ( O Oriens)
22 december: O Koning van de volkeren (O Rex gentium)
23 december: O Emmanuel
O WIJSHEID, voortgekomen uit de mond van de Allerhoogste, Gij strekt van eind tot eind, en beschikt alles sterk en genoeglijk; kom, wijs ons de weg van de voorzichtigheid.
O Sapientia, quae ex ore Altissimi prodisti, attingens a fine usque ad finem, fortiter suaviterque disponens omnia: veni ad docendum nos viam prudentiae. |
Overweging ter voorbereiding op Kerstmis over de grote o-antifonen.
De o-antifonen zijn zeven antifonen die in de katholieke liturgie voor en na het Magnificat tijdens de Vespers van 17 tot en met 23 december worden gezongen.
De naam o-antifonen hebben ze gekregen omdat elke antifoon begint met de aanroeping van de nieuwgeboren Heer met een andere naam/titel, voorafgegaan met O. De zeven messiastitels zijn uit het Oude Testament afgeleid.
Wanneer de hoofdletters van elk eerste woord in het Latijn van achteren naar voren gelezen worden ontstaat het acrostichon: ERO CRAS, hetgeen betekent: ‘morgen zal ik er zijn’.
17 december: O Wijsheid (O sapientia)
18 december: O Adonaï (O Heer)
19 december: O wortel van Isaï (O radix Jesse)
20 december: O sleutel van David (O Clavis David)
21 december: O Dageraad ( O Oriens)
22 december: O Koning van de volkeren (O Rex gentium)
23 december: O Emmanuel
Wat betekent de geboorte van het kindje Jezus in ons dagelijkse leven.
Het Kindje vertedert en ontroert ons maar brengt het ons ook in beweging, om te werken aan het Koninkrijk van God?
Wat betekent de geboorte van het kindje Jezus in ons dagelijkse leven.
Het Kindje vertedert en ontroert ons maar brengt het ons ook in beweging, om te werken aan het Koninkrijk van God?
Overweging ter voorbereiding op Kerstmis over de grote o-antifonen.
De o-antifonen zijn zeven antifonen die in de katholieke liturgie voor en na het Magnificat tijdens de Vespers van 17 tot en met 23 december worden gezongen.
De naam o-antifonen hebben ze gekregen omdat elke antifoon begint met de aanroeping van de nieuwgeboren Heer met een andere naam/titel, voorafgegaan met O. De zeven messiastitels zijn uit het Oude Testament afgeleid.
Wanneer de hoofdletters van elk eerste woord in het Latijn van achteren naar voren gelezen worden ontstaat het acrostichon: ERO CRAS, hetgeen betekent: ‘morgen zal ik er zijn’.
17 december: O Wijsheid (O sapientia)
18 december: O Adonaï (O Heer)
19 december: O wortel van Isaï (O radix Jesse)
20 december: O sleutel van David (O Clavis David)
21 december: O Dageraad ( O Oriens)
22 december: O Koning van de volkeren (O Rex gentium)
23 december: O Emmanuel
'Uit het kribje naar ons hart'
Wat betekent de geboorte van het kindje Jezus in ons dagelijkse leven.
Het Kindje vetedert en ontroert ons maar brengt het ons ook in beweging, om te werken aan het Koninkrijk van God?
'Uit het kribje naar ons hart'
Wat betekent de geboorte van het kindje Jezus in ons dagelijkse leven.
Het Kindje vertedert en ontroert ons maar brengt het ons ook in beweging, om te werken aan het Koninkrijk van God?
Overweging ter voorbereiding op Kerstmis over de grote o-antifonen.
De o-antifonen zijn zeven antifonen die in de katholieke liturgie voor en na het Magnificat tijdens de Vespers van 17 tot en met 23 december worden gezongen.
De naam o-antifonen hebben ze gekregen omdat elke antifoon begint met de aanroeping van de nieuwgeboren Heer met een andere naam/titel, voorafgegaan met O. De zeven messiastitels zijn uit het Oude Testament afgeleid.
Wanneer de hoofdletters van elk eerste woord in het Latijn van achteren naar voren gelezen worden ontstaat het acrostichon: ERO CRAS, hetgeen betekent: ‘morgen zal ik er zijn’.
17 december: O Wijsheid (O sapientia)
18 december: O Adonaï (O Heer)
19 december: O wortel van Isaï (O radix Jesse)
20 december: O sleutel van David (O Clavis David)
21 december: O Dageraad ( O Oriens)
22 december: O Koning van de volkeren (O Rex gentium)
23 december: O Emmanuel
Zie de nederigheid van God
De kerstversiering in oktober, de feeërieke lichttaferelen, de Amerikaanse kerstliedjes in de supermarkt en ons eigen kerstmenu zouden ons haast doen vergeten waar Kerstmis werkelijk om draait: de eeuwige God wordt mens zoals wij. Hij daalt uit de hemel neer om ons naar de hemel te brengen. Jezus Christus wordt geboren in Bethlehem, groeit op in het gezin van Maria en Jozef en blijft zich aan ons geven in de Eucharistie. Onze God is zó groot dat Hij zich klein kan maken. De Advent nodigt ons uit om het mysterie van het Kind in de kribbe dieper te overwegen zodat de Heer ook dit jaar opnieuw geboren kan worden in de kribbe van ons hart.
Overweging ter voorbereiding op Kerstmis over de grote o-antifonen.
De o-antifonen zijn zeven antifonen die in de katholieke liturgie voor en na het Magnificat tijdens de Vespers van 17 tot en met 23 december worden gezongen.
De naam o-antifonen hebben ze gekregen omdat elke antifoon begint met de aanroeping van de nieuwgeboren Heer met een andere naam/titel, voorafgegaan met O. De zeven messiastitels zijn uit het Oude Testament afgeleid.
Wanneer de hoofdletters van elk eerste woord in het Latijn van achteren naar voren gelezen worden ontstaat het acrostichon: ERO CRAS, hetgeen betekent: ‘morgen zal ik er zijn’.
17 december: O Wijsheid (O sapientia)
18 december: O Adonaï (O Heer)
19 december: O wortel van Isaï (O radix Jesse)
20 december: O sleutel van David (O Clavis David)
21 december: O Dageraad ( O Oriens)
22 december: O Koning van de volkeren (O Rex gentium)
23 december: O Emmanuel
Email: info@radiomaria.nl
Tel: (0) 73 687 2000 (ma-vr 10-12 uur)
WhatsApp: 06 – 20 01 96 70
Bezoekadres: Waalstraat 2
5215 CK ‘s-Hertogenbosch
Voor het digitale weekoverzicht én de nieuwsbrief van Radio Maria (digitaal of per post) en blijf mooi op de hoogte van wat komt en speelt bij Radio Maria.
Radio Maria te ‘s-Hertogenbosch
IBAN: NL30 INGB 0674 7509 77
BIC: INGBNL2A
Radio Maria Nederland is een ANBI instelling